Kayıtlar

C++ Dersleri | Bit işlemleri - Bit Kontrol

 C++ bit işlemlerinde bir bit dizesindeki belirli bir bitin durumunu kontrol etmek için değeri elde etmek istediğimiz bitin indeks değeri kadar right shift yapıp üzerinde and işlemi uygulayarak yapılabilir. Cümle şeklinde ifade edince bana bile anlaşılabilir gelmedi :) kodla bakalım : int   main () { int   a   =   170 ;       // 10101010 int   result   =   ( a   >>   5 )   &   1LL ; cout   <<   " result= "   <<   result   <<   endl ;    }  result = 5  5. numaralı indexte yer alan bitin değerini sorguluyoruz, bu indexle kastettiğim sayma sayılarıyla değil, en sağdaki bit için 0 'dan başlayarak sayıyoruz anlamını ifade ediyor. Adım Adım şöyle gidiyor işlem : a = 10 1 01010 değerini   a >> 5 : 0000010 1 : yaptığımız zaman zaten istediğimiz bit en sağda yerini almış oluyor, bu değeri de 1 ile & işlemine tabi tutunca 1 ise 1, 0 ise döndürüyor result değişkenine. LL kullanmamızın sebebi Long Long deyip, değişkenin boyutundan bağı

C++ Dersleri | Bit İşlemleri - Bit Toggle

 C++ Dersleri | Bit İşlemleri - Bit Toggle; kısaca açıklamak gerekirse bir bit dizesinin istenen bitini toggle etmek, mevcut değerini ters çevirmek anlamına gelir, yani 0 ise 1, 1 ise 0 a çevirir. int   main () { int   a   =   255 ;       // 11111111 a   ^=   1LL   <<   7 ;    // 01111111 127 cout   <<   " a= "   <<   a   <<   endl ;    } a değişkeninin 7 bitini toggle yap demiş olduk, işlemi adım adım yazmamız gerekirse a 255 değerindeyken 8 bit, hepsi 1 şeklinde değer buluyor ikili sistemde -> 11111111 bu değeri (1 << 7) ile -> 10000000 xor işlemine tabii tutarsak 01111111 elde etmiş oluyoruz. Önceki konu :  Tüm Bitleri Set Etme Sonraki konu : Bit Kontrol

C++ Dersleri | Bit İşlemleri - Tüm Bitleri Set Etme

 C++ ve gömülü sistemlerde bir değişkene ya da yazmaca ait tüm bitlerin set edilmesi çokça kolay bir mantığa dayanır. Eğer değişkenin ya da yazmacın boyutunu biliyorsak o kadar bit sayısına eşit olan en büyük sayıya eşitleyerek işin içinden sıyrılabiliriz: 8 bitlik bir yazmaç için 0xFF 'e eşitlemek bir çözüm olmakla beraber eğer bilmiyorsak bir fonksiyon içerisine template ile geliyorsa mesela daha basit bir yolu da söz konusu: değeri -1 e eşitlemek.  uint8_t a = 0xFF ;      Yazının birinde bahsetmiştik, işaretli sayıların MSB biti (en solda) işaret biti olup 0 ise sayının pozitif 1 ise negatif olduğu anlamına geliyordu ve negatif tarafta anlamlı bitler 1 'ler değil 0'lardı. Ne demeye çalışıyorum ? 8 bit için konuşursak : -1 sayısı 2 lik sistemde 11111111b olarak ifade edilir, bence tüm bitleri set etmek için güzel yöntem :)   PORTB = - 1 ; Tüm bitleri resetlemek istersek? Bilmem söylemeye gerek var mı ama yazmış olalım : a=0; işinizi çözecektir. Herkese kolay gels

C++ Dersleri | Bit Manipulasyon - En Sağdaki Set Edilmiş Biti Resetleme

 Başlığın açıklayıcı olduğundan çok da emin olamadım :) Ancak durum şudur: 001 1 0000 şeklinde güzide bir bit dizemiz olsun: Amacımız bu bit dizesinde en sağda bulunan 1 'i tespit edip 0 yapmak : yani yukarıdaki arkadaşı şuna çevirmek istiyoruz: 001 0 0000 Kodumuz şu şekilde : template   < typename   T > T   resetTheRightMostSetBit ( T   n ) { return   n   &   ( n   -   1 ); } int   main () { int   a   =   48 ;       // 00110000 a   =   resetTheRightMostSetBit ( a );   // 00100000 -> 32 cout   <<   " a= "   <<   a   <<   endl ;    } Template konusunu henüz yazmadık, ileride yazdığım zaman buralara linkini bırakıyor olurum-unutursam bir yorumla hatırlatır mısınız bana? :) - bilmeyen arkadaşlarımız için: kısaca anlatalım yine de T bir typename dolayısıyla hemen altına yazdığımız fonksiyonun içine herhangi bir tipte veri gönderip aynı tipte geri dönüş yapabilmesini sağlıyoruz, yani bu fonksiyonu int için ayrı char için ayrı

C++ Dersleri | Bit Manipülasyonları

Resim
     C++ bit işlemlerine devam ediyoruz, bit manipülasyonları çoğu zaman insanda yahu bunu nasıl yapıcaz diye kendisini sorgulatan bir his uyandırsa da öğrenildiğinde bu kadar basit miymiş yahu dedirtebilecek kadar da güçlü bir konudur :) Zevklidir demeden de geçmeyelim.      Bir bit dizemiz olsa ve set edilmiş bitlerden en sağdakini tespit edip reset etmeniz istense, programcının kafası önce en sağdan başlayarak tek tek bitleri 0 mı 1 mi diye kontrol ettirip 0 ise ilerleyip 1 ise reset et ve orayı terk et diye bir kod yazmaya gidiyor, yok canım bu kadar zor olmamalı. Bu konuda bir çözüm önerisi olan cesur arkadaşım ileriki konularda yazdıklarımızı okumadan burada yorum olarak bizlere görüşünü bildirmeni şiddetle rica ediyoruz, farklı kafalardan farklı fikirler çıkar severim discussion ları. Ya da tüm bitleri set etmemiz istense ? bu biraz daha görece basit geliyor, boyutu biliyorsak sorun yok mesela 8 bitlik bir dize için konuşuyorsak a = FF; der ve çıkarım işin içinden, ya bilmiyor

C++ Dersleri | Bitwise Operatörleri | Right Shift Operatör

 C++ bitwise operatörlerden right shift operatörünü konu alıyoruz >> . Right shift operatörü,   C++ Dersleri | Bitwise Operatörleri | Left Shift Operatör konusunda bahsettiğimiz tüm özellikleri taşıyor, tek farkla : bit dizisini sağa doğru kaydırıyor. Bir örnekle right shift operatörünün nasıl kullanıldığına bakalım: int   main () { int   a   =   2 ; // 0010b int   b   =   a   >>   1 ; // 0001b cout   <<   " a= "   <<   a   <<   " , b= "   <<   b ; } çıktımız şu şekilde :  a=2, b=1  Kolayca anlayabileceğimiz şekilde a değişkeni için oluşan binary sistem diziliminde indexlemeye göre 1. bit hanesinde yer alan operatöre gönderdiğimiz sayı :1 adedince sağ tarafa kaydırılmış. Left Shift operatörü için sayıyı 2 'nin kuvvetleriyle çarpmakla aynı şey demiştik, burada olan da sayıyı 2 'nin kuvvetleriyle bölmekle aynı şeydir. a değişkeninin değeri olan 2 'yi 2^1 'e (bu 1 operatöre gönderilen 1) bölerek 1 eld

C++ Dersleri | Bitwise Operatörleri | Left Shift Operatör

Resim
 C++ bitwise operatörlerinden left shift << operatörüne gelmiş bulunmaktayız, adından da anlaşılabileceği üzere binary düzendeki bir değişkeni  MSB (most significant bit) tarafından kayıplarla LSB (least significant bit) tarafından yeni eklemelerde düzenleyen bir operatördür, ne demek istiyorum bir örnekle açıklamaya çalışalım: int   main () { int   a   =   4 ; //0100 int   b   =   a   <<   1 ; //1000 cout   <<   " a= "   <<   a   <<   " , b= "   <<   b   <<   endl ; } şöyle bir çıktıya ulaştık :  a=4, b=8  burada olan; indekse göre konuşacak olursam, a değişkeninin 2. bitinde yer alan 1 değeri, 1 bit sola kaydırılmış oldu. Olayı bu kadar basit olmakla beraber dikkat edilmesi gereken noktalarımız vardır; ilk dikkat etmemiz gereken şey değişkenin boyutu, int yukarıdaki kod için benim sistemimde 4 bytes. Bu da şu anlama gelir 4bytes * 8 bit 'ten 32 bitlik bir değişkenimiz var demektir,  ve bu 32 bitlik de